Hong Kong er første destination for Air Belgium
08-06-2017
Tidligere A340-langdistancefly fra Finnair skal bruges, når Air Belgium i vintertrafikprogrammet indleder med flyvninger til Hong Kong.

Iværksætterprojektet Air Belgium, der på et tidspunkt forventes at blive til et flyselskab med egen driftstilladelse, er inden længe er klar til at sende de første fly i luften med forventningsfulde passagerer.

Det går dog en smule trægt, selvom selskabets initiativtagere og økonomiske bagmænd har arbejdet hårdt hele foråret med rekruttering, træning, anskaffelse af fly samt ikke mindst anskaffelse af et AOC (Air Operators Certificate, red), der er driftstilladelsen til at starte et flyselskab, der kan medtage passagerer og fragt.

Flyene har Air Belgium fundet, og det er Airbus A340-300 fly, der tidligere har været beskæftiget hos Finnair. Flyene er ved at blive klargjort til Air Belgium, der havde håbet at kunne starte operationen allerede i juni i år, men det bliver ikke til noget.

Air Belgiums administrerende direktør Niky Terzakis, har i en nylig samtale med belgiske L´Echo fortalt, at starten bliver udsat. Nu kommer det først til at gå løs fra vintertrafkprogrammets start i slutningen af oktober måned. Første destination bliver Hong Kong, hvortil der skal flyves fire gange ugentligt. Fra 2018 kommer antallet af Hong Kong-afgange op på seks om ugen, ligesom der åbnes op for nye destinationer i Kina.

Der har været spekuleret i, hvorvidt flyvningerne skulle afgå fra Bruxelles-Zaventem eller fra Bruxelles-Charleroi, men valget er faldet på Zaventem, da lavprislufthavnen Charleroi ifølge Air Belgium ikke er klar med faciliteter til større langdistancefly.

Fly med tre serviceklasser
Air Belgium har netop afsløret indretningen af selskabets fly. Der vil blive tale om en treklasses servicekonfiguration med henholdsvis Economy, Premium og Business.

I Economy vil kabinen være indrettet med otte stole på tværs i en 2-4-2 opstilling. Sædeafstanden bliver på 31 tommer (78,7 centimeter, red.) og der vil være IFE-systemer til rådighed. I Premium-kabinen vil der være en 2-3-2 konfiguration, hvormed der vil være ét sæde mindre i bredden. Her til der være 36 tommer, eller 91,4 centimeter mellem sæderne.

Air Belgium – kabineindretning A340-300 (Grafik: Air Belgium)

På Business Class bliver der kræset for kunderne. Store fuldt justerbare stole, der kan omdannes til lie-flat beds med en længde på to meter. I Business Class-kabinen vil sæderne have en bredde på 53 centimeter, og der er diverse USB- og strømstik til rådighed, ligesom sengen bliver redt op med kvalitetssengelinned.

Air Belgium er grundlagt i 2016 af tidligere ledende medarbejdere fra TNT Airways med hjælp fra kinesiske investorer. Der er tilsyneladende et hul i marked for Asien-flyvninger fra Belgien, da Brussels Airlines har valgt at satse på Afrika og Nordamerika, selvom man for nylig har åbnet en rute til Mumbai i Indien.

 

Relaterede artikler:

Finnair-fly til nyt belgisk flyselskab

Nyt belgisk flyselskab vil flyve til Asien

© Copyright 2010 - Vejle Rejser
Travelmarket Interactive