Intens kamp om de europæiske Cimber-ruter
08-05-2012
Cimbers konkurs giver konkurrenterne nye muligheder for ekspansion på europæiske ruter fra København. Norwegian har været hurtigst på aftrækkeren, men andre aktører må også forventes at ville have en bid af kagen.
Det er tomrummene i den danske indenrigstrafik, der har tiltrukket sig mest opmærksomhed i dagene efter Cimber Sterlings konkurs i torsdags. Men selskabet efterlader også en række europæiske ruter, som lavpriskonkurrenterne kunne have appetit på. Både ved at gå ind på helt nye ruter, som selskaberne ikke har befløjet for, og ved at øge frekvensen på eksisterende ruter, hvor man tidligere fløj vinge mod vinge med Cimber Sterling.

Men der skal handles hurtigt, hvis ikke konkurrenterne løber med gevinsten.
Norwegian meddelte allerede fredag at de øgede antallet af flyvninger på en række udvalgte ruter. I alt 18 ekstra flyvninger fra København til syv destinationer i Syd- og Centraleuropa bliver det til.

Andre selskaber må også formodes at have kig på de muligheder, som Cimber Sterlings bortgang har skabt.

EasyJet, der nu er Københavns Lufthavns tredjestørste selskab efter SAS og Norwegian, er en oplagt kandidat til at slå til med nye ruter. Selskabet har de senere år forsøgt at skille sig ud fra mængden af lavprisselskaber med en profil som selskabet, der satser mere på lavpris til storbyer end til soldestinationerne i Spanien, Frankrig og Italien.

Branchekilder peger på, at en destination som Rom ville være oplagt for easyJet. Englænderne skal dog ikke tøve for længe. For netop til den italienske storby vil Norwegian fremover flyve 13 gange om ugen. En fremgang på tre som følge af Cimber-konkursen. 

Også den tjekkiske hovedstad Prag ville passe godt ind i easyJets storby-koncept. Efter Cimbers bortgang er det kun CSA Czech Airlines og Norwegian, der flyver her. Men også her er Norwegian hurtig på aftrækkeren og går således fra fire til syv ugentlige afgange i løbet af de kommende måneder.

Godt fyldt op
Det spanske lavprisselskab Vueling holdt sit indtog i København efter Spanairs konkurs i januar med ruter til Barcelona og Madrid. Selskabet må vurderes også at være en oplagt kandidat til at fylde Cimber-hullerne ud. 

Selvom Cimber er væk, så er ruten til Barcelona stadig godt fyldt op med både SAS, Iberia, Norwegian, Vueling og Air Europa. Norwegian planlægger, ligesom på Rom, at gå op fra 10 til 13 ugentlige afgange på ruten til den catalanske hovedstad. Så det bliver interessant at se, om Vueling har appetit på også at øge her.

Solhungrende danskere med sommerhus eller ferielejlighed i Sydspanien kan stadig komme med SAS eller Norwegian til Malaga, men den populære sydspanske destination kunne også være et sted, hvor Vueling følte at de som spansk selskab kunne få en bid af kagen. Men igen har Norwegian allerede præsenteret en plan om at gå fra syv til ti ugentlige afgange.

Endelig er der SAS, som allerede i dag flyver på cirka halvdelen af de europæiske ruter, hvor Cimber Sterling ikke længere er at finde. For det skandinaviske luftfartsselskab handler det i første omgang at skaffe den nødvendige kapacitet til at opruste på indenrigsruterne til Aalborg og Aarhus. 

På sidstnævnte rute er SAS indtil videre det eneste selskab tilbage. Samtidig skal SAS finde en varig løsning på betjeningen af de feederruter, som konkursboet efter Cimber Sterling flyver for SAS med fire CRJ-fly. For det er indtil videre kun aftalen, at det setup skal stå på de næste ni dage.
© Copyright 2010 - Vejle Rejser
Travelmarket Interactive