Bookinger på nettet koster virksomheder tusindvis af kroner!
En undersøgelse foretaget af Phocuswright (Analysevirksomhed, som foretager analyser indenfor rejsebranchen globalt) siger, at hele 60% af de ansatte i en rejseaktiv virksomhed booker via andre salgskanaler end det rejsebureau, som virksomheden har forhandlet en aftale med. Specielt ved hotelindkvartering undgår medarbejdere oftest virksomhedens rejsepolitik, da verdens teknologiske udvikling har gjort det muligt at booke på smartphones, som størstedelen render rundt med i lommen.
Men er det nu en god idé at booke på nettet, bare fordi det er nemmere?
Ja, skal du på en simpelrejse privat så vil det oftest være nemmest, lettest og billigst at booke selv online.
Men når det kommer til erhvervsrejser er det dog anderledes, da medarbejderen ved booking på nettet ikke har mulighed for at anvende virksomhedens fordelagtige aftalepriser/vilkår og på bl.a. den baggrund ender den rejsende oftest med en højere pris, selvom rejsebureauet opkræver et servicehonorar for at assistere virksomheden. Samtidige kan en uerfaren booker på nettet, nemt overse de mange besparelsesmuligheder, samt ende med betale for unødvendige gebyrer eller lave dyre fejlbookinger.
Sådan opnår du endnu bedre aftaler med flyselskaber, hoteller og rejsebureauer!
Ved at de rejsende booker via et erhvervsrejsebureau sikre virksomheden ligeledes, at de har bedre forhandlingsvilkår, når virksomheden skal genforhandle deres leverandøraftaler.
Igennem rejsebureauet kan virksomheden nemlig få fat i rejsestatistikker, som kan bekræfte virksomhedens rejsevolumen, som øger virksomhedens position ved forhandlinger om bedre priser, vilkår mv.
Ligeledes vil virksomheden også have bedre muligheder for at forhandle lavere honorar hos rejsebureauet, om de booker online hos rejsebureauet eller offline, da de ligeledes her vil have en højere booking volumen.
Rejsende, som søger mod Google for at søge efter deres flybilletter/hoteller vil også være mere tilbøjelige til at vælge et hotel, som de selv vil foretrække, hvis de skulle afsted på en privatrejse, fremfor det mest optimalt i forhold til lige netop den erhvervsrejse de skal på. Sørg derfor for at medarbejdere er informeret om at de skal booke igennem rejsebureauet.
3 TIPS
Anvend én bookingkanal
Sørg for at alle i virksomheden er opmærksom på, at der findes én og kun én bookingkanal
Opret profil
Hos et rejsebureau, kan virksomhedens og medarbejderne få oprettet en profil, så alle nødvendige informationer såsom leverandøraftaler, mobilnummer, pasoplysninger, præferencer mv. kan registreres. På den måde er virksomheden sikret at rejsende bliver tilknyttet deres aftale.
Indsamle rejsedata/statistikker til forhandling af priser
Virksomheder har brug for så meget data som muligt for at få bedre priser og få et samlet overblik over virksomhedens rejser ved hjælp. Dette hjælper også i tilfælde af farlige situationer, hvor medarbejdere hurtigt kan lokaliseres.